Tenhle prcek mi padnul do oka při prohlížení starších čísel Modeláře. Na podzim 2007 jsem chtěl rychle upotřebit nevyužité mikro RC vybavení a pohon, rozhodl jsem se postavit tohoto půl metrového dvouplošníka.

Plánek z MO 12/1981 jsem překreslil v Autocadu a přizpůsobil svým zvyklostem a hlavně jej odlehčil. Křídla mají profil Clark Y a jsou potažena tenkým modelspanem. Trup je až na motorovou přepážku rovněž celo-balzový. Stavba érka proběhla velice rychle během jednoho říjnového týdne roku 2007. K prvnímu letu došlo až v únoru 2008. Model byl v té době osazen přijímačem MZK Penta, 2 servy AS-36, 14g motorem LCD od Hořejšího s reglem Pulso 11+ a lipolkou Hyperion LVX 300/2s. Startovní váha byla 105g.

 křídlotrup

Na poprvé to letělo hrozně: vysokootáčkový motor LCD spolu s malou vrtulkou GWS 5/3 model nakláněl silně doleva a srážel ho k zemi. Navíc to létalo dost nepatřičně rychle. Nic jsem neseřizoval, éro druhý den odstrojil a strčil na půdu do krabice. Letadlo upadlo rychle v zapomnění. Vybavení jsem následně instaloval do F4U Corsair 1/20 od FSK, ale letadlo se chovalo podobně jako Škvrně, tak jsem Korzára střelil a více se malými modely nezabýval. Ten mikro pohon se mi prostě neosvědčil.

Minulý týden jsem potřeboval něco rychle uplácat pro lítání na sněhu a manželka si vzpomněla na Škvrně. Proč ne, ještě ten den jsem pro něj jel k našim a našel ho na půdě za komínem. Původní balzovou kapotáž jsem odřízl a zabrousil. Na čelo jsem přimontoval motor Dualsky 2812 s integrovaným reglem a do trupu vrátil výše uvedené vybavení. Pro provoz na sněhu jsem zhotovil lyže z překližky, balzy a plastu. Po zkušenostech z loňského zalítávání jsem drasticky zvětšil směrovku a éro bylo připravené na start. Váha takto vytuněného éra je 115g.

První lítání proběhlo tuto neděli (25.1.09) a naprosto předčilo veškerá očekávání. Škvrně je nyní tak přemotorované, že odstartuje s vrtulí GWS 7060 v podstatě z místa strmě nahoru jako helikoptéra. Jinak éro dokáže letět i na volno běh rychlostí pomalé chůze. Přistání na lyžičky je lahůdka a dá se s přitaženým érem dosednout skoro jak s vrtulníkem. Pokud lyže po dosednutí zadrhnou, tak se éro překlopí na čumák, ale nepřevrátí se na záda a dá se přidáním plynu vztyčit vrtulí zpět do startovní polohy. Průlety jsou rovněž jako v obýváku. Nikdy jsem s dvouplošníkem nelítal a překvapila mě dokonalá stabilita i bez ovládání křidélek. Pouze si musím odvyknout vypínat na přistání motor, éro okamžitě ztrácí rychlost a padá čumákem dolů.

Všechno z lítání jsme se snažili natočit na na foťák, až bude čas tak sem nějaká videa hodím..