12.1.2008

Po dobrých zkušenostech se stavbou Texana jsem se rozhodl pořídit další rozsyp firmy Herr Engineering Corp, tentokráte hydroplán Aquastar. Nepodařilo se mi zjistit, zda model vychází ze skutečného letounu nebo zda se jedná o volnou konstrukci. Aquastar je (stejně jako Texan) primárně určen pro spalovací motor 0,8 - 1 cm. Rozpětí hydroplánu je 1030 mm a váha dle výrobce 482 g.

Obsah stavebnice opět odpovídá standardu výrobce – kvalitní balzové lišty a laserem vyřezané, drobné díly, výkresy a obtisky. Potahový materiál a lepidla si zajišťuje stavitel.

rorsyp

Při volbě pohonu padla volba na elektropohon a zbarvení letounu jako stroje kanadské požární hlídky tak, jak je demonstrováno na krabici stavebnice. Z prostorových důvodů (již bydlíme v paneláku) jsem se rozhodl postavit křídlo dělené.

Stavbu jsem zahájil křídlem. K lepení jsem použil osvědčenou vodostálou disperzi Pattex Wood Super 3, exponované spoje byly lepeny 5ti min. epoxidem. Kořenová žebra jsem pro zpevnění nalepil na překližku tl. 1 mm a poté je obřízl. Jak je výše uvedeno, křídlo mám oproti stavebnici dělené, poloviny nasazuji na oc. drát o průměru 4 mm a zasouvám do pouzder z hliníkové trubičky. Proti otočení je křídlo zajištěno bukovým kolíkem 4 mm. Mezi polovinami křídla je vsazen odnímací pilíř s motorovou gondolou. Motorová gondola byla značně upravena. Jednak jsem ji musel přizpůsobit zadní montáži elektromotoru a také  ji oproti originálu zmenšit, inspirován skutečnými éry z 30. let minulého století jsem vybrousil z polystyrenu kapkovitý tvar gondoly. Kapku jsem potáhl dvěma vrstvami modelspanu a vybrousil. Gondola nese střídavý motor Turnigy TR 28-26 1650 Kv, který jsem vykuchal z již nepoužívaného vozembouchu Direkt (Telink).

trup lepeníkřídlo pouzdrotrup suplik aku

    Kompletace trupu byla rychlá a zábavná práce. Přepážky pod křídlem jsem zpevnil v rozích balzovými lištami profilu trojúhelník. Před uzavřením potahu trupu jsem v přední části osadil „šuplík“ pro baterii a celý trup zevnitř řádně vylakoval nitrolakem. Nejvíce mi dalo zabrat vybroušení špičky trupu, na její vytvarování byl ve stavebnici dodán hranol z velmi tvrdé balzy. Ke slovu přišla nejprve pilka na železo, pak rašple a nakonec šmirgl různé zrnitosti. Odpadu z broušení bylo mraky, musel jsem tuto činnost provádět ve sklepě (jinak jsem celou kostru modelu stavěl v obýváku na psacím stole). 

Ocasní plochy jsou z plné balzy a přesně vyřezané, takže stavebně není co řeši. Výškovku a směrovku ovládají serva Eflite S-75.

    Potah modelu je z mého oblíbeného Vliesu. Po několika vrstvách laku jsem model nastříkal barvou Prima RAL ve spreji. Pro větší věrohodnost ještě naznačím na povrch letounu obrysy ovládacích ploch a dveří. Na směrovku jsem použil obtisk z 20 let staré stavebnice Itoh na CO2.  Regulátor je připájen Pulzo 11+ a nechal jsem ho volně viset v trupu.  Přijímač byl použit opět z Direkta – Jeti REX 4MPD. Baterie Lipol Wancell 1500/3S je uložena v trupu v „šuplíku“ z balzy a vytěsněna pěnovým polystyrenem.

    Doufám, že se podaří baterií model vyvážit a že nebudu muset přidávat příiš olova. Po předběžném vážení letadla se to jeví tak, že by komplet éro mohlo mít okolo 500g – z čehož vychází plošné zatížení příznivých 35g/dm2

 více foto v galerii