JAKoPazgřivec

Toto travní poletadlo bylo inspirováno modelem Pazgřivec konstruktéra Radka Skočdopole. Původně jsem chtěl stavět model přesně podle jeho plánku.  Zjištěná cena EPP výřezu na zakázku však pro mě byla příliš vysoká a tak jsem se začal schánět po podobném křídle, které se sériově vyrábí. Nakonec padla volba na produkt Libora Mašíka, přesněji jeho na křídlo jeho modelu JAK-3.  Libor Mašík křídlo ochotně dodal a za přijatelnou cenu. Původ křídla se proto dostal do názvu éra. Trup je mé oblíbené konstrukce, tedy bedýnka z balzových prkének, balzové výztuhy a překližkové přepážky. Spodek trupu dostal potah z Vliesu pro zpevnění - éro je břichoun pro létání na trávě. Povrchovku dokonaly 2 vrstvy nitrolaku a nepovedený nástřik ze zbytků černého spreye. Aby trup nevypadal jako rakev, dodal jsem červené doplňky včetně nezbytných srdíček pro děti. Pohon obstarává starý dobrý Dualsky XM2826 1200 ot./V s 12A reglem MGM Easy a skleněnou vrtulí Aeronaut 8,5/6". 

Rozpětí éra je 780mm, Letová hmotnost včetně Lipolky 1500/3S vychází 420g. Seřízení letadla je v nule. Těžiště jsem tak nějak odhadl a podle toho zvolil polohu baterie, tak doufám že první let JAKoPazgřivce nebude zároveň jeho posledním. Zde jsou nějaké  snímky ze stavby a hotového modelu...

Včera (26.5.2010) proběhlo první létání... vzhledem k vzrostlé trávě široko daleko nečinilo první vhození éra do prázdna závažných psychických potíží. S motorem na full je to chovalo přetaženě a jakoby s nedováženým čumákem, tak jsem raděj vypnul motor a placatým obloukem provedl klouzavé přistání. Model dobře brzdí chlupaté EPP křídlo s tlustým profilem a není radno si pohrávat s minimální rychlostí, je zde velká ochota k pádu po křídle. Je to dáno tvarem křídla bez vzepětí a s výrazným zúžením konců. Naštěstí velká křidélka problém řeší okamžitě, samozřejmě při včasné a adekvátní reakci (krerých bylo po delší pilotní přestávce nedostatek). S tím padáním po křídle mi to dost připomíná Lavočku od Alfy, u něj to bylo ale mnohem zákeřnější, protože má hladký povrch, tenčí profil a hlavně třetinová křidélka...Po prvním a úspěšném přistání jsem posunul baterii o 1cm dopředu a šel znovu na start. Chování modelu se trochu uklidnilo, moje ruce rovněž. Nabírám větší výšku a zkouším průlety s plným plynem. Model zvládá dost ostré zatáčky, což je asi jedinná dobrá vlastnost křídla. Při různých bitvách a na vyřádění se je to dobré, opět bacha na poměrně velké prosedání v náklonu ! Zkouším výkrut a je z toho pěknej sud - ale vinou mých rukou...v příštím kole si dávám bacha a model ochotně střihne několik rychlých výkrutů v přímce.

Přemety umí pěkně ostré, až se křídlo strašidelně prohýbá. Hranatý přemet je krásně ostrý, model opravdu dobře snese kopání. Jen to křídlo mává jako o život. Při obligátním střemhlavu z velké výšky s prudkým vybráním došlo vinou deformace křídla ke kolizi, průhybem EPP se sami nakroutily křidélka a málem došlo k zavrtávce do země. Naštěstí jsem stihl stáhnout plyn a model srovnat. Fuj ! Musim zmírnit pilotní emoce, přeci jen je to polohouba....Let proti větru nečiní potíží pro malý průřez a křídlo v nule....Model nebylo potřeba trimovat, dané těžiště dá se říct vyhovuje. Motor bych vyosil pro příště o stupínek dolů ale každopádně ještě více vpravo, vrtule dost model strhává do strany. Plocha VOP a SOP by nejspíš postačovala menší, ale krájet to nebudu.

Celkově vzato, model splnil moji představu o rekreačním poletadle na cesty, se kterým je možno se patřičně vyřádit a který vyžaduje k řízení nějakou tu pozornost. Na příští létání zkusím doladit zjištěné drobnosti a věřím, že z polopěňáka vytáhnu ještě více...

 

Fotogalerie: JAKoPazgřivec