Texana jsem dostal od „Ježíška“ (Valdemar Kostka) k loňským Vánocům. Jedná se o stavebnici v rozsypu a pochází od americké firmy Herr Engineering Corp. (divize firmy Sig). Model má oproti skutečnému letounu zjednodušené tvary a je primárně určen pro spalovací motor 0,8-1ccm. Rozpětí Texana je 914 mm a váha dle výrobce 540 g. 

stavebnice

            Stavebnice obsahuje veškeré dřevěné díly z kvalitní balzy či třívrstvé březové překližky. Rovněž balzové lišty jsou předpracované a kvalitní. Model je (až na 3 překližkové přepážky v trupu a žebra centroplánu) celobalzové konstrukce. Jedná se v podstatě o skládačku, neboť díly jsou vypáleny laserem a přesně do sebe zapadají. Dále stavebnice obsahuje drátěné polotovary podvozku a táhel řízení, bukové hranoly pro uchycení podvozku a krytu motoru, čirý výlisek kabiny a krémový výlisek krytu motoru, samolepící obtisky, dva stavební výkresy a drobný montážní materiál. Ve stavebnici se nedodává potahový materiál, podvozková kola a vnitřní vybavení kabiny.

            Rozhodl jsem se Texana postavit na elektropohon a ve žlutém zbarvení tak, jak je demonstrováno na krabici stavebnice. Stavbu jsem zahájil složením trupu. K lepení jsem použil disperzi Pattex Wood Super 3. Na zaoblenou horní část trupu jsem použil balzu z vlastních zásob, neboť ta ve stavebnici byla dodána křehká a zbytečně těžká. Čelní přepážku jsem několikrát provrtal kvůli lepšímu chlazení baterie a nalepil balzovopřekližkový hranol pro uchycení elektromotoru. Použil jsem stříďák Dualsky XM2826CA-15, který mi zbyl z modelu Rare Bear. Ocasní plochy jsou z plné balzy a přesně vyřezané, takže stavebně není co řešit. SOP jsem udělal pevnou, bez ovládání směrovky. Výškovku ovládá bowdenem stařičké servo GWS Naro. Křídlo se rovněž staví „samo“, žebra jsou již vyřezána a opět do sebe vše perfektně zapadá. O proti původní stavebnici jsem hlavní nosník křídla doplnil stojinou z balzy 1,5 mm.

stavba trupustavba křídla

            Ovládání křidélek je jedním servem S-75. Křídlo (na rozdíl od originálu) upevňuji k trupu polyamidovým šroubem a je jištěno bukovým kolíkem v náběžce. Hlavní podvozek je přišroubován zespodu křídla do bukových hranolů. Kola jsem použil lehká z EPP, která mi zůstala z mého druhého Minimága. Potah modelu je z Vliesu. Po několika vrstvách laku jsem model nastříkal barvou ve spreji z Baumaxu. Pro větší věrnost jsem na povrch letounu schematicky naznačil paneláž. Kabinu jsem vybavil jednoduchou palubní deskou a osadil ji plnou posádkou. Kabina je přilepena k trupu montážním lepidlem z Obi – Soudal M 48A. Regulátor jsem použil osvědčený MGM Easy 12s a přichytil jej kvůli dobrému chlazení pod motor. Spínač reglu je přístupný zezadu motorového krytu. Přijímač jsem použil opět z Rare Beara – Jeti REX 4MPD. Baterie Lipol Wancell 1500/3S je uložena v trupu v „šuplíku“ z balzy a pěnového polystyrenu. Posunem baterie jsem model vyvážil.

 

            Po sestavení modelu jsem byl mile překvapen příjemným vzhledem Texana, který opravdu připomíná skutečné éro. Dominantou modelu je bezesporu kabina. Myslím, že Texan stojí za to, abych ještě v budoucnu dodělal maketu hvězdicového motoru a kryty podvozkových noh. Hmotnost mého Texana mě rovněž potěšila (360 g bez baterie a 480 g s baterií).               

 

                                                 více foto v galerii